Saturday, March 10, 2012

Tema rekacipta pemanasan apa yang perlu anda tahu mengenai elemen pemanas

Posted by Mr Wakjawa 1:55 AM, under | No comments




Sebuah unsur pemanas menukarkan tenaga elektrik kepada haba melalui proses pemanasan Joule. Arus elektrik yang melalui elemen pemanas akan menghadapi rintangan, mengakibatkan berlakunya pemanasan unsur.

Kebanyakan unsur-unsur pemanasan menggunakan dawai 80/20 Nichrome (80% nikel, kromium 20%), pita, atau jalur. Nichrome 80/20 merupakan bahan yang ideal, kerana ia mempunyai rintangan yang agak tinggi dan membentuk lapisan melekat oksida kromium apabila dipanaskan untuk kali pertama. Bahan di bawahnya merupakan bahan tidak teroksida, mencegah wayar daripada mereput atau terbakar. Rintangan dawai: mungkin wayar atau pita, lurus atau bergelung.

Digunakan dalam barang-barang biasa seperti pembakar roti dan pengering rambut, relau untuk pemanasan perindustrian, pemanas lantai, bumbung pemanasan, pemanasan laluan untuk mencairkan salji, pengering dan lain-lain yang biasa wayar daripada kelas-kelas berikut Wayar Kanthal (FeCrAl) Nichrome 80/20 wayar dan jalur Cupronickel (CuNi) aloi untuk pemanasan suhu rendah Molibdenum disilicide (MoSi2, molibdenum silicide, atau MOSI2), kompaun intermetallic, silicide molibdenum, seramik refraktori dengan penggunaan utama dalam unsur-unsur pemanasan. Ia mempunyai ketumpatan sederhana, takat lebur 2030 ° C, dan elektrik konduktif.

Pada suhu yang tinggi ia membentuk satu lapisan passivation silikon dioksida, melindungi daripada pengoksidaan lanjut. Kawasan Permohonan Industri Kaca, pensinteran Seramik, relau rawatan haba, relau resapan semikonduktor Disilicide molibdenum didopkan dengan Al atau Mo (Si, Al) 2, kompaun intermetallic, silicide molibdenum, seramik refraktori dengan penggunaan utama dalam unsur-unsur pemanasan.

Pada suhu yang tinggi, ia membentuk lapisan passivation alumina (Al2O3) melindungi daripada hakisan atau pengoksidaan lanjut. Kawasan Permohonan Industri Kaca, pensinteran Seramik, relau rawatan haba, relau resapan semikonduktor. Kerja 300 oC yang lebih tinggi dalam atmosfera mengurangkan daripada MoSi2. Skrin bercetak trek logam-seramik yang didepositkan pada plat logam seramik (umumnya keluli) ditebat.






Post by wakjawa78

0 comments:

Post a Comment